Kansainvälistä hyväntekeväisyyttä

Rotary Internationalin Polio Plus -hanke on kansainvälisen rotaritoiminnan suurin ja näkyvin hanke. Se on käynnistynyt jo 1980-luvulla, ja on käynnissä edelleen. Hankkeeseen on saatu mukaan myös muita suuria rahoittajia esimerkkiä näyttämällä. Hankkeen avulla poliotartuntojen määrä maailmassa on laskenut yli 99 prosenttia. Tuusulan rotarit lahjoittavat hankkeeseen edelleen rahaa piirin jäsenmaksujen yhteydessä, jotta polio saataisiin kitkettyä kokonaan pois maailmasta. Tuusulan Rotaryklubi on osallistunut polion vastaiseen taisteluun myös esimerkiksi järjestämällä 2014–2015 toimintakaudellaan Polio Plus -keräyksen K-kauppa Hyrrässä. Keruutuottoa kertyi tuolloin yli 300 euroa.

Kuva 7_polio lipaskeräys.jpeg

Rotarit Olavi Juntunen, Ulla Rosenqvist ja Ilkka Ertimo Polio-keräyslippaiden kanssa

Tuusulan klubi on ollut mukana monissa suurissa Rotary Internationalin hankkeissa varoja kerryttämällä. Valtaosa rotarien jäsenmaksuista menee keskusjärjestöille eli Suomen Rotarylle ja Rotary Internationalille, joiden kautta voidaan rahoittaa suurempia hankkeita. Rotarytoiminnassa on myös Global Grant -hankkeita. Ne toteutuvat siten, että klubi keksii hyvän hankeidean ja pyrkii saamaan muita klubeja mukaan rahoittamaan hanketta - kukin omalla tavallaan.

Yksi hyvä esimerkki Global Grant -hankkeesta on Pasilan Rotaryklubin aloittama Martti Ahtisaari -kouluhanke Namibiassa, johon Tuusulan Rotaryklubi lähti mukaan vuonna 2014. Hankkeessa oli yhteensä mukana 20 rotaryklubia. Lisätietoja hankkeesta löydät täältä.

Global Grant -hankkeena on myös aikanaan autettu Suomen Rotaryn voimin 20.8.1991 uudelleen itsenäistynyttä Viroa. Muun muassa virolaisiin sairaaloihin lahjoitettiin sairaalalaitteistoa.

Rotaryklubi tai sen jäsen voi myös yksin lähteä rahoittamaan pienempää hanketta. Tällaisesta ansiokkaasta toiminnasta voi saada Paul Harris Fellow -tunnustuksen. PHF-tunnustus on kansainvälinen tunnustus erityisen ansioituneille jäsenille. Tunnustus on nimetty ensimmäisen Rotaryklubin perustajan Paul Harrisin mukaan. Paul Harris perusti ensimmäisen klubin kotikaupunkiinsa Chicagoon vuonna 1905. Tuusulan klubin historiasta löytyy useampi PHF-tunnustus. Vuosien mittaan niitä on ansainnut jo 20 klubin jäsentä. Tuusulan Rotaryklubin kunniajäsen Juha Laine-Ylijoella on jopa kaksi PHF-tunnustusta. Viimeisin PHF-tunnustus annettiin klubin ensimmäiselle naispresidentille Asta Juntuselle 50-vuotisjuhlagaalassa Tuusulan Hotelli Gustavelundissa 10.11.2021. Gaalatunnelmiin pääset tutustumaan täältä.

Kopio tiedostosta Asta.jpg

Paul Harris Fellow -tunnustus annettiin Asta Juntuselle 50-vuotisjuhlagaalassa.

”Rotaritoiminnassa miellytti se, että kannetaan vastuuta muualtakin,
kuin vain lähiympäristöstä. Maailmanlaajuisesti lähdetään auttamaan heitä,
jotka tarvitsevat apua.”

Heikki Salla

Heikki Sallan  ja muiden pitkään toiminnassa mukana olleiden haastatteluja rotaritoiminnasta pääset katsomaan tästä linkistä.

Projekteja ja hankkeita löytyy lisää historiikin aikajanalta. Aikajanaan pääset tästä linkistä.