Inner Wheel

Inner Wheel on kansainvälinen naisten ystävyys- ja palvelujärjestö. Inner Wheel -toiminta on itsenäistä ja toimii oman kansainvälisen järjestönsä puitteissa, vaikka se pohjautuu rotaritoimintaan. Suomen ensimmäinen Inner Wheel -klubi perustettiin Järvenpäässä vuonna 1958. Nykyään klubeja on yhteensä 30, joista kaksi on Virossa. Inner Wheel -toiminnassa on tällä hetkellä mukana noin 900 jäsentä, joista noin 50 kuuluu Viron klubeihin. Suomessa toimintaa koordinoi Kansallinen Neuvosto, joka perustettiin vuonna 2000.

International Inner Wheel (IIW) syntyi vuonna 1967, kun kaikki maailman Inner Wheel -klubit päättivät yhdistyä. Vuonna 2021 se on maailman suurin poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton naisjärjestö. Järjestöön kuuluu yli 108 000 Inner Wheel -klubien jäsentä ympäri maailman yli 100 eri maasta. Järjestön jäsenyys on avoin kaikille naisille, jotka ovat valmiita hyväksymään järjestön tavoitteet ja ylläpitämään niitä.

Inner Wheel -toiminnan tavoitteena on edistää aitoa ystävyyttä, lisätä jäsenten palvelualttiutta eri aloilla ja vahvistaa kansainvälistä yhteisymmärrystä. Kansainvälistä yhteisymmärrystä lisäävät osallistuminen kansainvälisiin projekteihin ja Inner Wheelin kansainväliseen hallintoon. Klubitapaamisissa ja muissa järjestön sisäisissä tapahtumissa vaalitaan ystävyyttä.  Oman klubin ja Inner Wheelin kansallisen organisaation hallintotehtävissä sekä järjestön ulkopuolelle suuntautuvissa palvelu- ja avustusprojekteissa jäsenet voivat osoittaa palvelualttiutta.

IW artikkeli.JPG
kisspng-inner-wheel-club-rotary-international-organization-cmyk-5ac8573a4e66e9.47906986152
IW-viiri.jpg

Keski-Uudenmaan artikkeli vuodelta 2014. Kuvissa myös Inner Wheel -rataslogo ja viiri.

Heti toiminnan alusta lähtien naiset ovat keskittyneet palvelutoimintaan, kulttuuriin ja kansainvälisyyteen sekä vanhusten muistamiseen. He ovat muun muassa vieneet joulutervehdyksiä ja -lahjoja vanhuksille ja muistaneet Hampurin Merimieskirkkoa. Traditionaaliseksi projektiksi muotoutunut SOS-lapsikylän tukitoiminta on myös peräisin jo ensimmäisiltä vuosilta. Lisäksi naiset ovat tehneet yhteistyötä rotaryveljien kanssa Englantiin suuntautuvassa perhevaihdossa sekä tukeneet kansainvälisten partiolaisten toimintaa.

Sisaret ovat olleet merkittävässä roolissa toteuttamassa veljien kesäretkiä, teatterimatkoja sekä Sibelius-, joulu- ja vuosijuhlia. He osallistuvat aktiivisesti myös governorien kestityksiin sekä yhteisiin kulttuuri- ja kuntourheilutapahtumiin.

Nykyään klubissa on 26 jäsentä. Klubi kokoontuu aina jonkun jäsenen kotona tai vaihtoehtoisesti ravintolassa. Kokoontumisessa joku klubin jäsenistä pitää esityksen valitsemastaan aiheesta. Klubin avustuskohteita ovat Wise Nose -koirat, Koulutus Elämään -vaunuopetus sekä stipendit koululaisille.

Alla aikajana Tuusulan Inner Wheelin tärkeimmistä tapahtumista.